Digitalisering i produktionsindustrien Schaeffler og IBM indgår strategisk partnerskab

04-10-2016 | Aarhus

Som et led i Schaefflers „Mobility for tomorrow“ strategi er virksomheden i gang med en omfattende digitalisering. Med IBM som strategisk partner vil Schaeffler skabe en digital platform til behandling af store datamængder. Det er planen, at den nye Schaeffler Cloud står klar til de første applikationer i oktober 2016.

Schaeffler, der er en global leverandør til automobilindustrien og den industrielle sektor, har valgt IBM som strategisk partner til firmaets digitalisering. IBM bliver teknologiudbyder, konsulent og udviklingspartner af en digital platform, der skal understøtte Schaeffler med integrering af Schaefflers mekatroniske komponenter, systemer og maskiner ind i den hastigt voksende ”Internet of Things” (IoT) samt implementering af nye markedsklare forretningsmodeller. Alt sammen i en ny Schaeffler cloud-platform.

Schaeffler er i tæt samarbejde med IBM om at udvikle innovative løsninger til gavn for Schaeffler og Schaefflers kunder ved hjælp af ”design thinking” og intelligente udviklingsmetoder. Et åbent, digitalt økosystem er under udarbejdelse som et miljø, hvor Schaeffler let kan samarbejde med kunder og andre forretningsforbindelser – via den nye digitale platform i skyen.

„Vi arbejder hele tiden på at skabe merværdi for vores kunder. Vi vil derfor frem til, at vores produkter og processer kan kommunikere indbyrdes via opsamling af data. Ved hjælp af analyser kan vi omdanne disse primærdata til værdifuld information, som vi kan bruge til at øge effektiviteten af vores processer og udvikle innovative applikationer til vores kunder. Vi er glade for, at vi med IBM har fundet den ideelle partner“, udtaler Prof. Peter Gutzmer, Deputy CEO og Chief Tecnology Officer i Schaeffler AG.

Schaefflers digitale agenda
Gerhard Baum, Chief Digital Officer hos Schaeffler, forklarer, hvordan Schaeffler har grebet digitaliseringen an: „Vi har allerede indbygget sensorer i en række produkter. Dette vil vi intensivere og samtidig udvikle nye produkter med integreret kognitiv software. Ikke kun maskiner og infrastruktur i Schaefflers mange produktioner bliver forbundet, men de enkelte fabrikker vil blive koblet til hele forsyningskæden. Schaeffler vil optimere sine eksisterende processer digitalt, skabe nye serviceorienterede processer og på denne måde fremme den digitale interaktion mellem mennesker og it-systemer”.

„Den fælles implementering af Schaefflers digitale agenda er en perfekt opgave til at anvende og promovere vores nye, kognitive IoT teknologier for fremstillingsindustrien“, udtaler Ivo Körner, Board Member Sales, IBM Tyskland. Basis vil være en global, hybrid cloud-infrastruktur via IBM’s applikationsplatform „Bluemix“ med Watson IoT til at skabe applikationer og mobile apps til ”tingenes internet” (IoT)

Sammenkædning og integrering af data
Schaefflers komponenter, f.eks. lejer og koblingssystemer, er monteret i meget vigtige dele på maskiner og biler, hvor der genereres vigtige informationer om tilstand og bevægelser. Schaeffler har de seneste år investeret store beløb i forskning og udvikling og monteret sensorer, aktuatorer og kontrolenheder med indlejret software i sine komponenter. Nu er det derfor muligt at opsamle data om en maskines tilstand for en avanceret dataanalyse, og derefter omdanne disse data til værdiskabende applikationer.

Det nye Schaeffler/IBM partnerskab har fokus på følgende segmenter og områder:
• Vindenergi
Schaeffler er en vigtig partner på området for vedvarende energi og en yderst erfaren producent af hovedlejer til vindmøller. Det er kompliceret og dyrt at udskifte hovedlejer, da det medfører nedetid og tab af energi. Schaeffler og IBM vil udforske, hvordan „machine learning“ kan give yderligere oplysninger om produkternes performance under de meget forskellige driftsforhold i en vindmølle. Sensorer, også i selve lejerne, overvåger vindmøllernes og komponenternes tilstand i realtid og samles i clouden. Vindmeldinger fra IBM’s ”Weather Company” gør det muligt for vindmølleoperatører at planlægge vedligeholdelsesarbejdet i perioder med stille vejr.

• Jernbaneindustri
Schaeffler har mange års erfaring som producent af lejer og andre komponenter til tog og lokomotiver og arbejder tæt sammen med producenter og operatører om specifikke applikationer til passagertog og godsvogne. Ved hjælp af de kognitive cloud-oplysninger vil Schaeffler forbedre sine forebyggende vedligeholdelsessystemer for lokomotiver. Intelligente lejer vil være i stand til at måle sine egne vibrationer, temperatur, omdrejningstal og hastighed. På denne måde kan eventuelle lejeskader undgås, idet der i tide sendes en sikkerhedsadvarsel til kontrolsystemet.

• Personbiler
Schaeffler er førende inden for udvikling og produktion af komponenter til bilmotorer, gearkasser og chassis. Fremadrettet vil Schaeffler øge funktionaliteten af disse komponenter gennem dataopsamling og avanceret databehandling. Realtidsanalyser og kognitive systemer omdanner de genererede data til værdifuld information, der kan anvendes af producenter til at øge sikkerheden i personbiler og tilbyde kunder applikationer med værdiskabelse.

• Industri 4.0
Kognitive teknologier fra IBM gør det muligt for Schaeffler at videreudvikle Industri 4.0 strategien for værktøjsmaskiner og forbedre OEE (Overall Equipment Efficiency). Herunder optimering af produktionsprocesser, realtidsanalyser, kontekstbetinget vedligeholdelse samt optimering af maskiner i produktionskæden.

• Connected Equipment - Operation-Center
Her overvåger eksperter tilstanden af flere tusinder interne og eksterne maskiner og anlæg. Big Data overføres til operationscenteret og behandles i Schaeffler Clouden. Algoritmer og kognitive metoder analyserer de mange data til brug for den vedvarende procesudvikling.