Driftssikre Schaeffler lejer i ny Panamakanal

09-08-2016 | Århus

Det nyeste af nu i alt tre slusesystemer i Panamakanalen har fjernet en flaskehals for den maritime verdenshandel. Schaeffler har leveret mere end 3.400 rulningslejer til sluseportene og til styringen af ind- og afledning af vandet.

Ni år efter udvidelsesarbejdet blev sat i gang, åbnede Panamakanalens tredje sæt sluser den 26. juni i år. Nu kan skibe med en maksimal længde på 366 meter og en bredde på næsten 50 meter sejle gennem passagen mellem Atlanterhavet og Stillehavet. Tidligere kunne kun skibe med en maksimumslængde på 290 meter og en bredde på 32 meter (Panmax skibsdesign) passere gennem kanalen. Lejeløsninger fra Schaeffler er anvendt til sluseporte og ventiler.

Lejer til sikkert slusesystem
Komponenter fra Schaeffler spiller en vigtig rolle i driften af sluseportene. På grund af en vandstandshøjdeforskel på 26 meter til Gatúnsøen er der behov for sluser på både Atlanterhavs- og Stillehavssiden, så skibene kan passere. For at øge fragtkapaciteten er Panamakanalen nu udvidet med en ny trekammer-sluse, der fyldes med vand fra vandbassiner i nærheden. Sluseportene af jernbeton har enorme dimensioner: de er 50 meter brede, 30 meter høje og 10 meter tykke. Af sikkerhedsmæssige årsager er der to porte for hvert trin, der åbner til siden. Selve systemet, der åbner og lukker portene, er udviklet af det italienske ingeniørfirma Cimolai Technology. Hver port har to hovedmotorer, der trækker et kabelspil. Tromlerne på kabelspillet er forsynet med toradede sfæriske rullelejer fra Schaeffler. Der kræves meget høje drejningsmomenter – helt op til 330.000 newtonmeter - for at aktivere dørene, og hver port har derfor en gearkasse, der kan øge motorernes drejningsmoment næsten 280 gange. Gearkasserne, der er udviklet af PIV Drives, et selskab i Brevini koncernen, er forsynet med koniske, toradede sfæriske og cylindriske rullelejer fra Schaeffler. Størsteparten af lejerne er overfladebehandlet med Schaefflers Triondur C coating, der forebygger slitage og giver mulighed for en lejelevetid på op til 35 år.

Foroven og forneden på hvert slusebassin styrer to „vogne“ de 3.100 ton tunge porte. Her er der monteret føringsruller, der kan klare ikke blot portenes egenvægt, men også trykket fra 430 millioner liter vand per slusekammer. Føringsrullerne er forsynet med toradede sfæriske rullelejer fra Schaeffler.

Lejer til ressourcebesparende vandkredsløb
En interessant detalje ved den nye Panamakanal er de tre vandbassiner, der er placeret på hvert trin. De sørger for et ressourcebesparende vandkredsløb: en række ventiler åbner sig i en underjordisk kanal og leder vandet ud af slusen. På grund af de store dimensioner på op til syv meter er ventilerne fra Hyundai Samho også konstrueret som porte. Portenes føringsruller af stål er forsynet med kromcoatede Schaeffler lejer, der er meget modstandsdygtige over for korrosion. Der er anvendt forskellige varianter af Schaefflers Durotect coating til konstruktionen.

Udfordrende betingelser
Schaefflers lejeløsninger klarer opgaven, selv om driftsforholdene er krævende. De langsomme bevægelser i porte og ventiler medfører således en næsten statisk belastning af lejerne med meget høje kræfter. Og Panamakanalen skal fungere 24/7 – der er planlagt vedligeholdelsesintervaller hvert femte år.

Terms of use for Schaeffler press pictures

Schaeffler press pictures may only be used for editorial purposes. Unless otherwise stated, all copyrights and rights of use and exploitation are owned by Schaeffler Technologies AG & Co. KG, Herzogenaurach (Germany) or by one of its affiliated companies. The reproduction and publication of Schaeffler press pictures is only permitted if the source is stated as follows: "Image: Schaeffler". The pictures may be used free of charge in such cases. The use of pictures for advertising or other commercial purposes, in particular their disclosure to third parties for commercial purposes, is hereby prohibited. Pictures may only be edited with the approval of Schaeffler.

We kindly request that a specimen copy be sent to us when Schaeffler press pictures are published in printed media (or a digital copy in the case of publication in electronic media). When using Schaeffler press pictures in films, please notify us and state the title of the film.

Use and utilization of Schaeffler press pictures is subject to the substantive laws of Germany without its conflict of law provisions. The place of competent jurisdiction shall be Nuremberg, Germany.

Postal address:
Schaeffler Technologies AG & Co. KG