Markant indtægtsstigning hos Schaeffler

20-11-2015 | Århus

• Omsætningen i de første ni måneder af 2015 steg med 10,5 procent til10,0 milliarder euro

• EBIT margin i de første ni måneder fortsat høj på 12,5 procent

• Frit cash flow på 264 millioner euro

• Uændrede forventninger til 2015 – omsætningsvækst korrigeret for valutakurser fra 4 til 5 procent, EBIT margin 12 til 13 procent

Schaeffler, der er en global leverandør til automobilindustrien og den industrielle sektor, opretholdt sin positive forretningsudvikling. I de første ni måneder af 2015 øgede virksomheden sin omsætning med 10,6 procent til 10,0 milliarder euro. Uden valutakurseffekt lå væksten på 4,2 procent.

Automotive divisionen tegnede sig for en omsætningsvækst på 12,6 procent i forhold til året før (korrigeret for valutakurser +6,5 procent) og vækstede dermed endnu engang markant mere end den globale produktionsvolumen af personbiler og varevogne (+1,2 procent). Nye produktopstarter, nye kundeprojekter og kapacitetsudvidelser på produktionslokaliteter i vækstregionerne var drivkraften bag væksten. Industriområdet vækstede med 5,0 procent. Udelades valutakurseffekten faldt industriomsætningen med 2,2 procent.

CEO Klaus Rosenfeld, Schaeffler AG, udtaler: „Automotive området performer fortsat godt. Vi har igen øget vores omsætning overgennemsnitligt på et udfordrende marked. Omorganiseringen af vores industriområde forløber som planlagt. Vi er overbeviste om, at vi med vores CORE program gradvist vil være i stand til at øge rentabiliteten på industriområdet.

Schaeffler annoncerede i august i år en planlagt omorganisering med det mål at forbedre effektiviteten og konkurrenceevnen på industriområdet på den lange bane. Nøgleelementerne i denne omorganisering er en øget omsætningsvækst, forbedret leveringsperformance og optimeret servicekvalitet, øget kundefokus samt omkostningsreduktioner og effektivitetsforbedringer.

Alle Schaefflers fire regioner kunne notere sig en stigning i indtægterne i de første ni måneder af 2015, hvor valutakurseffekten uden for eurozonen påvirkede omsætningen i positiv retning. Vækstdynamikken varierede kraftigt i de enkelte regioner. Den største omsætningsstigning opnåede Schaeffler i Greater China med en stigning på 26,3 procent (korrigeret for valutakurser +5,8 procent) i forhold til året før, efterfulgt af region Americas, hvor omsætningen steg med 21,2 procent (korrigeret for valutakurser +9,8 procent). Region Asien/Pacific noterede en omsætningsvækst på 12,1 procent (korrigeret for valutakurser +2,5 procent). I region Europa lå væksten på 3,4 procent (korrigeret for valutakurser +2,2 procent).

Schaefflers EBIT (driftsresultat før renter og skat) steg i de første ni måneder af 2015 i forhold til samme periode sidste år med 1,7 procent til 1,3 milliard euro. EBIT målt på omsætningen lå fortsat højt på 12,5 procent. CFO Dr. Ulrich Hauck udtaler: ”Takket være vores stærke Automotive forretning og vores stramme omkostningsdisciplin forbedrede vi vores EBIT i forhold til første halvår.”

Schaefflers operative cash flow steg til 912 millioner euro (året før: 410 milliarder euro) efter de første ni måneder af 2015. Anlægsinvesteringer beløb sig til 743 millioner euro (2014: 500 millioner euro). Capex (anlægsinvesteringer i procent af omsætning) lå på 7,4 procent (2014: 5,5 procent). Dette resulterede i et positivt frit cash flow på 192 millioner euro, markant højere end værdien året før på minus 87 millioner euro.

Antal medarbejdere var ved slutningen af tredje kvartal steget med ca. 2.100 til 84.400 i forhold til ultimo 2014. Selskabets rekruttering af nyt faglærte medarbejdere fandt primært sted inden for produktion og produktionsrelaterede områder.

Selskabet bekræfter sin prognose for 2015 som helhed, som blev tilpasset den 21. september 2015. ”Trods en svagere markedsudvikling på Automotive området i Kina og på det globale industriområde forventer vi fortsat at nå et omsætningsplus på 4 til 5 procent korrigeret for valutakurser samt en EBIT på 12 til 13 procent før engangseffekter,” udtaler Klaus Rosenfeld.

Schaeffler er en af verdens førende teknologivirksomheder og producent lejer og lineærteknik med ca. 84.000 ansatte og en årlig omsætning på 90 mia. kroner (2014). I Danmark er Schaeffler koncernen repræsenteret gennem Schaeffler Danmark ApS, med hovedsæde i Aarhus og salg af varemærkerne INA og FAG til mere end 60 forskellige brancher inden for industrien.