Germanischer Lloyd certificerer Schaeffflers testmetode til levetidsberegning af lejer

27-10-2015 | Aarhus

Schaeffler er nu certificeret af Germanischer Lloyd (GL) med „Assessment of the method to investigate rolling bearing rating life“. Det er første gang, en grundlæggende testprocedure er certificeret, i modsætning til tidligere, hvor hver enkelt levetidsfaktor skulle valideres. Den nye testmetode beskriver alle de beregnings- og testprocedurer, der er nødvendige for at bestemme parametre, der påvirker lejelevetiden. Dermed er komplekse individuelle godkendelser af nye produkter og serier fortid. For Schaefflers kunder har den nye certificering store fordele: mindre tidsforbrug, lavere omkostninger og stor pålidelighed inden for high-volume produktion.

Levetidsberegning af lejer – hvad vil det sige, og hvorfor er det så vigtigt for kunden?
Ud over det statiske bæretal og indbygningsdimensionerne er den beregnede levetid det centrale parameter i lejeberegningen. I de fleste applikationer dimensioneres lejerne ud fra kravene til levetiden. Inden for en lang række områder, f.eks. vindenergi, finder der kun en certificering sted, hvis den beregnede levetid ligger over den normerede minimumsværdi. Kravet om energibesparelser har medført, at der i mange applikationer stræbes efter en „downsizing“. Her er det vigtigt, på baggrund af en pålidelig levetidsberegning, at kravene til lejelevetiden overholdes, selv ved anvendelse af mindre lejer.

Kvalitet – globalt og permanent
I certificeringsprocessen var Germanischer Lloyd helt overbevist om, at Schaeffler til stadighed kan opfylde de krav til lejelevetiden, der fastlægges verden over i forbindelse med produktudvikling. Det er således nu dokumenteret, at den testede materiale- og proceskvalitet ikke kun gælder de testede dele, men hele serier – verden over. Alle Schaefflers testcentre, hvor der foretages levetidsberegning af lejer, kan nu stolt fremvise det eftertragtede certifikat; ud over Herzogenaurach og Schweinfurt gælder det f.eks. også Kysuce i Slovakiet og Taicang i Kina.

Schaefflers produktion foregår verden over efter de samme høje internationale standarder. Grundlaget herfor er et kvalitetsmanagementsystem gældende for hele koncernen, der bl.a. sikrer en konstant materiale- og proceskvalitet. State-of-the-art produktionsteknologi til præcisionsprodukter giver et vigtigt bidrag til Schaefflers „nul-fejl-produktion“. Kvalitetskontrol er en integreret del af produktionsprocessen i et lukket kontrolsystem. Periodiske audits og kvalitetskontroller på alle områder garanterer den høje kvalitetsstandard.

Schaeffler er en af verdens førende teknologivirksomheder og producent af lejer og lineærteknik med ca. 84.000 ansatte og en årlig omsætning på 90 mia. kroner (2014). I Danmark er Schaeffler koncernen repræsenteret gennem Schaeffler Danmark ApS, med hovedsæde i Aarhus og salg af varemærkerne INA og FAG til mere end 60 forskellige brancher inden for industrien.

Terms of use for Schaeffler press pictures

Schaeffler press pictures may only be used for editorial purposes. Unless otherwise stated, all copyrights and rights of use and exploitation are owned by Schaeffler Technologies AG & Co. KG, Herzogenaurach (Germany) or by one of its affiliated companies. The reproduction and publication of Schaeffler press pictures is only permitted if the source is stated as follows: "Image: Schaeffler". The pictures may be used free of charge in such cases. The use of pictures for advertising or other commercial purposes, in particular their disclosure to third parties for commercial purposes, is hereby prohibited. Pictures may only be edited with the approval of Schaeffler.

We kindly request that a specimen copy be sent to us when Schaeffler press pictures are published in printed media (or a digital copy in the case of publication in electronic media). When using Schaeffler press pictures in films, please notify us and state the title of the film.

Use and utilization of Schaeffler press pictures is subject to the substantive laws of Germany without its conflict of law provisions. The place of competent jurisdiction shall be Nuremberg, Germany.

Postal address:
Schaeffler Technologies AG & Co. KG