Schaeffler fortsætter sin gode vækst Schaeffler – halvårsresultat 2015

21-08-2015 | Århus

• Omsætningen steg i 1. halvår 2015 med 12,4 procent til 6.7 milliarder euro
• EBIT margin fortsat højt på 12,2 procent på trods af ekstraordinære poster
• Frit cash flow påvirket negativt af engangsudgifter til refinansiering
• Forventninger til 2015 bekræftet

Schaeffler, der er en global leverandør til automobilindustrien og den industrielle sektor, kan se tilbage på et vellykket første halvår i regnskabsåret 2015. „I første halvår af 2015 fortsatte vi vores fine vækst med fremgang seks kvartaler i træk“, udtaler CEO Klaus Rosenfeld, Schaeffler AG, torsdag ved fremlæggelsen af regnskabstallene for første halvår 2015.

Schaeffler opnåede i første halvår en omsætning på 6,7 milliarder euro. Dette svarer til en vækst på 12,4 procent i forhold til året år. Udelades valutakurseffekten lå væksten på 4,9 %. Den positive omsætningsudvikling kunne igen tilskrives selskabets Automotive område. Med en vækst i omsætningen på 14,1 % sammenlignet med året før vækstede Schaeffler Automotive endnu engang markant hurtigere end den globale produktionsvolumen af personbiler og varevogne

(+0,8 %). Området Automotive nød godt af de vigtige afsætningsmarkeder i Greater China og i USA med stor efterspørgsel efter automotive produkter. Omsætningen inden for industriområdet steg med 7,5 %. Væksten var størst i Greater China, hvor efterspørgslen inden for vindenergiområdet slog igennem. Udelades valutakurseffekten var der en lille nedgang inden for industriområdet på 0,8 %.

Alle fire Schaeffler regioner kunne rapportere om en stigning i indtægterne, hvor valutakurseffekten havde en positiv indvirkning på ikke-eurolande. Vækstdynamikken varierede dog i de forskellige regioner. Schaeffler opnåede sit største omsætningsplus i regionen Greater China med en stigning på 35,4 % (korrigeret for valutakurser +12,0 %) sammenlignet med året før, efterfulgt af regionen Americas, hvor omsætningen steg med 25,6 % (korrigeret for valutakurser +11,6 %) i forhold til året før. Regionen Asien/Pacifik opnåede en stigning i omsætningen på 11,9 % (korrigeret for valutakurser -0,7 %). I region Europa lå væksten på 3,4 % (korrigeret for valutakurser +2,2 %).

Schaefflers EBIT (driftsresultat før renter og skat) steg i de første seks måneder 2015 i forhold til samme periode sidste år til 818 millioner euro (2014: 801 millioner euro). EBIT målt på omsætningen lå med 12,2 % stadig på et højt niveau, men nåede dog ikke det høje 2014-niveau på 13,4 %. „Den lavere EBIT kan tilskrives engangsudgifter på retsområdet og en konjunkturbetinget afmatning inden for industriområdet i første halvår, men skyldes også markant øgede udgifter til forskning og udvikling samt stigende salgsomkostninger”, udtaler CFO Dr. Ulrick Hack. „Vi vil i andet halvår have fokus på at holde udgifterne i ro og afstemme niveauet i forhold til den fremtidige omsætning”.

I de første seks måneder af 2015 øgede Schaeffler sit operative cash flow til 422 millioner euro (2014: minus 29 millioner euro). Anlægsinvesteringer lå på 501 millioner euro (2014: 298 millioner euro). Capex (anlægsinvesteringer i procent af omsætningen) lå på 7,4 % (2014: 5,0 %). I første halvår af 2015 blev der noteret et negativt frit cash flow på 72 millioner euro (2014: minus 325 millioner euro), der primært skyldes engangsudgifter i forbindelse med refinansiering af EUR- og USD-lån. Engangsudgifter i størrelsesordenen 173 millioner euro kunne primært tilskrives omkostninger, som forfaldt, da selskabet i slutningen af april før-indløste højtforrentede firmaobligationer.

Antal medarbejdere var ved slutningen af første halvår steget med ca. 1.500 i forhold til ultimo 2014 til 84.000. Selskabets rekruttering af nye faglærte medarbejdere fandt sted inden for produktion og produktionsrelaterede områder, primært i region Europa og Greater China.

Selskabet bekræfter sin prognose for 2015 som helhed. ”Vores Automotive område performer rigtig godt. På trods af den moderate udvikling inden for industriområdet er vi sikre på, at vi vil nå vores mål for året: en omsætningsstigning på 5 til 7 % (uden valutakurseffekter) og en EBIT margin på 12 til 13 %”, udtaler Rosenfeld.

Forward-looking statements and projections
Certain statements in this press release are forward-looking statements. By their nature, forward-looking statements involve a number of risks, uncertainties and assumptions that could cause actual results or events to differ materially from those expressed or implied by the forward-looking statements. These risks, uncertainties and assumptions could adversely affect the outcome and financial consequences of the plans and events described herein. No one undertakes any obligation to publicly update or revise any forward-looking statement, whether as a result of new information, future events or otherwise. You should not place any undue reliance on forward-looking statements which speak only as of the date of this press release. Statements contained in this press release regarding past trends or events should not be taken as representation that such trends or events will continue in the future. The cautionary statements set out above should be considered in connection with any subsequent written or oral forward-looking statements that Schaeffler, or persons acting on its behalf, may issue.

Schaeffler er en af verdens førende producenter af lejer og lineærteknik med ca. 84.000 ansatte og en årlig omsætning på 90 mia. kroner (2014). I Danmark er Schaeffler koncernen repræsenteret gennem Schaeffler Danmark ApS, med hovedsæde i Aarhus og salg af varemærkerne INA og FAG til mere end 60 forskellige brancher inden for industrien.