Innovativ produktnyhed fra Schaeffler: Asymmetriske sfæriske rullelejer (ASRB) til vindmøller

15-06-2015 | Aarhus

Schaeffler har netop præsenteret sin banebrydende produktnyhed ”ASRB” lejer på AWEA WINDPOWER konferencen i maj i Orlando.

Den nye lejetype: Asymmetrisk sfærisk rulleleje (ASRB) er specielt udviklet til brug som hovedleje på vindmøllens hovedaksel for at opnå en større pålidelighed og længere levetid. ASRB lejer er kendetegnet ved en bedre aksial stivhed og markant større aksial bæreevne. Herved reduceres vibrationerne i vindmøllen, og man opnår en reduktion af udgifterne til reparation og vedligeholdelse af hele vindmøllens drivsystem

Det asymmetriske design er optimalt for et vindmøllehovedleje, da den aksiale belastning er udpræget størst i den ene retning, hvorfor en større kontaktvinkel på den bagerste rullerække er optimal. Lejets oscillation og rullernes profil er optimeret for at opnå en bedre trykfordeling imod lejeringenes kontaktflade.

De nye ASRB lejer har Durotect © B coatede lejeringe, som beskyttelse imod White Etching Cracks (WEC). Rullerne kan desuden coates med enten Durotect © B eller Triondur© C til beskyttelse mod skader forårsaget af micropitting.

”Vi har med Schaefflers nye ASRB hovedleje inddraget alle vores erfaringer fra vindmølleindustrien fra mere end 30 år i selve udviklingen og optimeringen af ASRB lejet. Alle hidtil registrerede skadesårsager på vindmøllens hovedlejer kan helt sikkert elimineres med ASRB, der simpelthen er løsningen på problemet. Vi forventer, at ASRB lejet må blive en stor succes”, udtaler Henrik Grøn, Manager Application Engineering.

Schaeffler er en af verdens førende producenter af lejer og lineærteknik med mere end 82.000 ansatte og en årlig omsætning på 90 mia. kroner (2014). I Danmark er Schaeffler koncernen repræsenteret gennem Schaeffler Danmark ApS, med hovedsæde i Aarhus og salg af varemærkerne INA og FAG til mere end 60 forskellige brancher inden for industrien.