Schaeffler er kommet godt fra start

22-05-2015 | Aarhus

• 1. kvartals omsætning landede på 3,3 milliarder euro
(+12,4 % i forhold til 2014, +5,3 % korrigeret for valutakurser)

• EBIT margin fortsat højt på 13,0 %

• Anlægsinvesteringer markant over 2014 niveauet

• Forventninger til 2015 fastholdes

Schaeffler, der er en global leverandør til automobilindustrien og den industrielle sektor kom godt fra start i 2015. Såvel omsætning som EBIT (indtjening før renter og skat) steg i 1. kvartal 2015. ”Vi er kommet godt fra start i år og har fortsat vores vækst med rekordniveauer, hvad angår omsætning og EBIT”, udtaler CEO Klaus Rosenfeld, Schaeffler AG, torsdag i Herzogenaurach.

Schaeffler opnåede i 1. kvartal en omsætning på 3,3 milliarder euro. Dette svarer til en vækst på 12,4 % i forhold til året før. Uden valutakurseffekt lå væksten på 5,3 %.

Den positive omsætningsudvikling kunne igen tilskrives selskabets Automotive område. Med en omsætningsstigning på 13,5 % i forhold til året før (+6,7 % korrigeret for valutakurser) vækstede Schaeffler Automotive endnu engang markant hurtigere end den globale produktionsvolumen af personbiler og varevogne

(+0,6 %). Området Automotive nød godt af den store efterspørgsel efter automotive produkter, primært i Greater China og USA. Omsætningen inden for industriområdet steg med 9,3 % (+1,3 % korrigeret for valutakurser). Væksten var størst i Greater China, hvor den høje efterspørgsel efter jernbanekøretøjer og vindmøller havde en positiv virkning.

„Positive valutakurseffekter påvirkede i 1. kvartal 2015 vores omsætning i i positiv retning. Selv uden valutakurseffekten øgede alle Schaefflers business divisioner deres omsætning“, udtaler CFO Dr. Ulrich Hauck. Den største omsætningsvækst opnåede Schaeffler i regionen Greater China med en stigning på 40 % (+17 % korrigeret for valutakurser) i forhold til året før, fulgt af regionen Americas, hvor omsætningen steg med 26 % (+12 % korrigeret for valutakurser). Regionen Asien/Pacifik oplevede en stigning i omsætningen på 7 % (-5 % korrigeret for valutakurser). I region Europa lå væksten på 4 % (+3 % korrigeret for valutakurser).

Schaefflers EBIT (driftsresultat før renter og skat) steg de første tre måneder af 2015 i forhold til samme periode sidste til 434 millioner euro (2014: 418 millioner euro) EBIT margin målt på omsætningen lå stadig på et højt niveau og steg til 13,0 % i 1.kvartal 2015 (2014: 14,0 %).

Schaeffler øgede i de første tre måneder af 2015 sit operative cash flow markant til 194 millioner euro (2014: 134 millioner euro) og udvidede samtidig sin kapacitet. Anlægsinvesteringer lå med 244 millioner euro markant over niveauet på samme tid året før (2014: 155 millioner euro). Capex (anlægsinvesteringer i procent af koncernomsætningen) lå på 7,3 % (2014: 5,2 %). Stigningen i anlægsinvesteringer og den sæsonbetingede udvidelse af working capital resulterede i de første tre måneder af 2015 i et negativt frit cash flow på 60 millioner euro (2014: negativt cash flow på 19 millioner).

Medarbejderantallet var ved slutningen af første kvartal 2015 steget i forhold til ultimo 2014 med mere end 1.000 medarbejdere til ca. 83.300. Selskabets rekruttering af nye faglærte medarbejdere fandt sted inden for produktion og produktionsrelaterede områder, primært i region Europa og Greater China.

Set i lyset af den positive start på året bekræfter selskabet sin prognose for 2015. ”Vores strategiske koncept ””Mobility for tomorrow” er blevet godt modtaget. De tiltag, vi har gjort inden for rammerne af vores ”ONE Schaeffler” program, begynder at give resultater. På trods af et udfordrende marked er vi sikre på, at vi vil nå vores mål for året: en omsætningsstigning på 5 til 7 % korrigeret for valutakurser og en EBIT margin på 12 til 13 %”, udtaler Klaus Rosenfeld.

Forward-looking statements and projections
Certain statements in this press release are forward-looking statements. By their nature, forward-looking statements involve a number of risks, uncertainties and assumptions that could cause actual results or events to differ materially from those expressed or implied by the forward-looking statements. These risks, uncertainties and assumptions could adversely affect the outcome and financial consequences of the plans and events described herein. No one undertakes any obligation to publicly update or revise any forward-looking statement, whether as a result of new information, future events or otherwise. You should not place any undue reliance on forward-looking statements which speak only as of the date of this press release. Statements contained in this press release regarding past trends or events should not be taken as representation that such trends or events will continue in the future. The cautionary statements set out above should be considered in connection with any subsequent written or oral forward-looking statements that Schaeffler, or persons acting on its behalf, may issue.

Schaeffler er en af verdens førende producenter af lejer og lineærteknik med mere end 82.000 ansatte og en årlig omsætning på 90 mia. kroner (2014). I Danmark er Schaeffler koncernen repræsenteret gennem Schaeffler Danmark ApS, med hovedsæde i Aarhus og salg af varemærkerne INA og FAG til mere end 60 forskellige brancher inden for industrien.