Effektive hybridlejer og coatings fra Schaeffler

23-04-2015 | Aarhus

Lejegiganten Schaeffler er med sine brands INA, FAG og LuK én af verdens førende producenter af lejer til industrien. Igennem årtier har Schaeffler således leveret kvalitetslejer, herunder hybridlejer og coatede lejer, til bl.a. fly- og rumfartsindustrien samt til elektronikindustrien.

Når forholdene er ugunstige, kan lejer i store elmotorer, generatorer og banemotorer beskadiges af strømgennemgang. Den stigende brug af frekvensomformere øger denne risiko. Skaderne på lejeringenes løbebaner kan være graverende i form af smeltekratere og ”false brinelling”, som kan medføre meget høje reparationsudgifter. Det er derfor en god idé allerede i produktplanlægningsfasen at tage forholdsregler, der kan forhindre denne type skader, og på den måde spare på udgifterne. I mange tilfælde er det tilstrækkeligt at anvende strømisolerede lejer f.eks. hybridlejer eller lejer med specialcoating.

Et hybridleje består af stålringe med keramiske ruller eller kugler. Disse er meget slidstærke og har en strømisolerende egenskab. Hybridlejer er netop primært udviklet til at forhindre strømgennemgang og følgeskader i elmotorer og generatorer. En yderligere fordel er mindre friktion i lejet. Disse features betyder lavere driftstemperaturer og dermed længere fedt- og lejelevetid. Den reducerede kugle-/rulleinerti i keramiske materialer betyder også et højere tilladeligt omdrejningstal.

Schaeffler har desuden udviklet en specialcoating med ekstra gode strømisolerende egenskaber: Isotect® A. Hybridlejer med keramiske rulningselementer giver dog den bedste beskyttelse, men er også et dyrere valg.

Isotect® A anvendes til overfladebehandling af lejets yder- og/eller inderring og fungerer som en parallelforbundet modstand og kondensator. I elmotorer er ohmmodstanden vigtig. I store frekvensomformere skal ohmmodstanden være høj og kapaciteten så lav som mulig for at opnå en god strømisolerende virkning. Alt afhængigt af driftstemperaturen giver Isotect® A en meget høj modstandsdygtighed mod strømgennemgang. I en frekvensomformer er anvendelse af specialcoatingen derfor af stor betydning, og også selve tykkelsen af coatingen spiller ind for at opnå den optimale beskyttelse.

Schaefflers coatingprogram omfatter også anti-korrosion og anti-slid coatings samt coatings for at reducere friktionen, med betegnelser som f.eks. Corrotect®, Durotect® og Triondur®. Det er muligt at overfladebehandle ikke blot helt små lejer til medicoindustrien, men også kæmpestore vindmøllelejer med en diameter på flere meter. Schaeffler er på forkant med de nyeste miljøvenlige og energibesparende metoder til overfladebehandling.

For sin innovationsevne på coatingområdet har Schaeffler modtaget en række priser. På den internationale fagmesse Materialica i München i 2014 fik Schaeffler således sølvprisen for sit kulstofbaserede Triondur® CH coatingsystem. På samme fagmesse blev Schaeffler i 2012 hædret med guldprisen for coatingen Triondur® CX.

Som nævnt er Schaeffler leverandør til elektronikindustrien, men også fly- og rumfartsindustrien anvender Schaefflers innovative og pålidelige løsninger, f.eks. hybridlejer. Af andre lejetyper til flyindustrien kan fremhæves Schaefflers varmebestandige lejer, der kan klare de store temperaturudsving på mellem – 195o C og + 600o C, der kan opstå under flyvninger. Aerospace er et vigtigt område for Schaeffler og indgår i Schaefflers fokusområde: ”Mobility for tomorrow – today”.

Når det gælder det danske marked, rådgiver Schaeffler Danmark sine kunder i det optimale lejevalg i forhold til applikationer til industrien med hensyntagen til evt. strømgennemgang, korrosion, slitage og friktion.

Schaeffler er en af verdens førende producenter af lejer og lineærteknik med mere end 82.000 ansatte og en årlig omsætning på 90 mia. kroner (2014). I Danmark er Schaeffler koncernen repræsenteret gennem Schaeffler Danmark ApS, med hovedsæde i Aarhus og salg af varemærkerne INA og FAG til mere end 60 forskellige brancher inden for industrien.