Coatingsystem med nanostruktur reducerer friktion og slitage Sølv til Schaeffler for nyt coatingsystem: Triondur® CH

Pressrelease Stage Image
Med Triondur® CH er det lykkedes Schaeffler at reducere friktionstabet i ventildrevne personbiler og dermed reducere CO2 emissionen med op til værdifulde to procent. Triondur® coatingsystemer har været anvendt siden 2013, og i 2011 gik Triondur® CH i serieproduktion.

01-12-2014 | Aarhus

Teknologi- og lejegiganten Schaeffler har modtaget en sølvpris på årets internationale fagmesse Materialica i München. Det er Schaefflers nye kulstofbaserede Triondur® CH coatingsystem, der har fået sølvprisen: ”Materialica Design + Technology Award” 2014 i kategorien „Surface & Technology“. Anvendelse af den ekstremt hårde overfladebeskyttelse reducerer friktion og slitage i eksempelvis ventildrevne personbiler.

„Schaefflers ekspertise inden for funktionelle overflader og coatings er uovertruffen, og vi er meget glade for, at denne ekspertise nu bliver honoreret med 2014 Materialica Design + Technology Award 2014‘, udtaler Schaeffler CTO Prof. Dr.Ing. Peter Gutzmer.

Så hård om diamant
Triondur® CH består af et ikke-hydrogenholdigt kulstoflag, som ligger i en amorf struktur. Det er ekstremt hårdt og omtales ofte som DLC (diamond like carbon), hvilket vil sige, at det kan opnå samme hård hed som diamant. Dermed er Triondur® den coatingvariant, der er mest modstandsdygtig over for slitage og med minimal friktion. Triondur® CH påføres via en miljøvenlig PVD og PACVD vakuumproces.

Coatings i serieproduktion
Sidste år blev 30 millioner komponenter med Triondur® CH coating installeret i nye biler. Den intelligente kombination af motorolier og coatings kan reducere friktionen i ventildrevet med op til 50 procent og dermed reducere CO2 emissionen med op til værdifulde to procent. Innovationskraften og merværdien for kunder og firma skal findes i en klar besparelse af ressourcer til udvikling, fremstilling og anvendelse og reflekteres af den hurtige udbredelse på markedet. Der åbnes tillige op for nye anvendelsesområder inden for industrien. Triondur® CH kan således anvendes til coating af hårdt belastede komponenter inden for olie- og gasudvinding.

Miljøvenlig og kosteffektiv systemløsning
Coatingsystemer med nanostruktur er et ofte debatteret emne på laboratorieniveau, men af procestekniske grunde har en masseproduktion ikke tidligere været mulig. Udviklingen igennem de sidste ti år har nu gjort det muligt for Schaeffler at tilbyde sine kunder en systemløsning, der er miljøvenlig og kosteffektiv både i fremstilling og anvendelse.

Schaeffler er en af verdens førende producenter af lejer og lineærteknik med mere end 80.000 ansatte og en årlig omsætning på 84 mia. kroner (2013). I Danmark er Schaeffler koncernen repræsenteret gennem Schaeffler Danmark ApS, med hovedsæde i Aarhus og salg af varemærkerne INA og FAG til mere end 60 forskellige brancher inden for industrien.