Coatingsystem med nanostruktur reducerer friktion og slitage Sølv til Schaeffler for nyt coatingsystem: Triondur® CH

Pressrelease Stage Image
Med Triondur® CH er det lykkedes Schaeffler at reducere friktionstabet i ventildrevne personbiler og dermed reducere CO2 emissionen med op til værdifulde to procent. Triondur® coatingsystemer har været anvendt siden 2013, og i 2011 gik Triondur® CH i serieproduktion.

01-12-2014 | Aarhus

Teknologi- og lejegiganten Schaeffler har modtaget en sølvpris på årets internationale fagmesse Materialica i München. Det er Schaefflers nye kulstofbaserede Triondur® CH coatingsystem, der har fået sølvprisen: ”Materialica Design + Technology Award” 2014 i kategorien „Surface & Technology“. Anvendelse af den ekstremt hårde overfladebeskyttelse reducerer friktion og slitage i eksempelvis ventildrevne personbiler.

„Schaefflers ekspertise inden for funktionelle overflader og coatings er uovertruffen, og vi er meget glade for, at denne ekspertise nu bliver honoreret med 2014 Materialica Design + Technology Award 2014‘, udtaler Schaeffler CTO Prof. Dr.Ing. Peter Gutzmer.

Så hård om diamant
Triondur® CH består af et ikke-hydrogenholdigt kulstoflag, som ligger i en amorf struktur. Det er ekstremt hårdt og omtales ofte som DLC (diamond like carbon), hvilket vil sige, at det kan opnå samme hård hed som diamant. Dermed er Triondur® den coatingvariant, der er mest modstandsdygtig over for slitage og med minimal friktion. Triondur® CH påføres via en miljøvenlig PVD og PACVD vakuumproces.

Coatings i serieproduktion
Sidste år blev 30 millioner komponenter med Triondur® CH coating installeret i nye biler. Den intelligente kombination af motorolier og coatings kan reducere friktionen i ventildrevet med op til 50 procent og dermed reducere CO2 emissionen med op til værdifulde to procent. Innovationskraften og merværdien for kunder og firma skal findes i en klar besparelse af ressourcer til udvikling, fremstilling og anvendelse og reflekteres af den hurtige udbredelse på markedet. Der åbnes tillige op for nye anvendelsesområder inden for industrien. Triondur® CH kan således anvendes til coating af hårdt belastede komponenter inden for olie- og gasudvinding.

Miljøvenlig og kosteffektiv systemløsning
Coatingsystemer med nanostruktur er et ofte debatteret emne på laboratorieniveau, men af procestekniske grunde har en masseproduktion ikke tidligere været mulig. Udviklingen igennem de sidste ti år har nu gjort det muligt for Schaeffler at tilbyde sine kunder en systemløsning, der er miljøvenlig og kosteffektiv både i fremstilling og anvendelse.

Schaeffler er en af verdens førende producenter af lejer og lineærteknik med mere end 80.000 ansatte og en årlig omsætning på 84 mia. kroner (2013). I Danmark er Schaeffler koncernen repræsenteret gennem Schaeffler Danmark ApS, med hovedsæde i Aarhus og salg af varemærkerne INA og FAG til mere end 60 forskellige brancher inden for industrien.

Terms of use for Schaeffler press pictures

Schaeffler press pictures may only be used for editorial purposes. Unless otherwise stated, all copyrights and rights of use and exploitation are owned by Schaeffler Technologies AG & Co. KG, Herzogenaurach (Germany) or by one of its affiliated companies. The reproduction and publication of Schaeffler press pictures is only permitted if the source is stated as follows: "Image: Schaeffler". The pictures may be used free of charge in such cases. The use of pictures for advertising or other commercial purposes, in particular their disclosure to third parties for commercial purposes, is hereby prohibited. Pictures may only be edited with the approval of Schaeffler.

We kindly request that a specimen copy be sent to us when Schaeffler press pictures are published in printed media (or a digital copy in the case of publication in electronic media). When using Schaeffler press pictures in films, please notify us and state the title of the film.

Use and utilization of Schaeffler press pictures is subject to the substantive laws of Germany without its conflict of law provisions. The place of competent jurisdiction shall be Nuremberg, Germany.

Postal address:
Schaeffler Technologies AG & Co. KG