Schaeffler udstiller og vinder pris på EUROBIKE 2014 Altid i rette gear med Schaefflers automatgear FAG VELOMATIC

21-08-2014 | Aarhus

AARHUS, 20.08.2014. Schaeffler udstiller en innovativ nyhed til cykler på EUROBIKE 2014: FAG VELOMATIC, et automatisk gearskiftesystem. Op ad bakke, ned ad bakke eller på flade strækninger, på en almindelig cykel med kæde- eller navgear, eller på en el-cykel: FAG VELOMATIC beregner den optimale gearudveksling og det ideelle tidspunkt for gearskifte på basis af kadence, belastninger, hjulhastighed og stigning/hældning. Det gør cykelturen behagelig med maksimal fleksibilitet, og takket være brug af åbne standarder er gearskifteren kompatibel og kan bygges sammen med alle drevtyper.
Cyklister kan lave egne gearskifteprogrammer med den tilhørende app VELODAPTIC. Det betyder, at man altid kører i det optimale gear uden behov for manuelt gearskifte. App’en kan også anvendes undervejs til at gemme GPS-, bevægelses- og performance data.

Guldvinder i ”komponent”-klassen
FAG VELOMATIC, der først lige er lanceret på markedet, har allerede vundet en førsteplads. Gearskifteren har således vundet guld i ”komponent”-kategorien i Eurobike Award 2014, udvalgt af en international dommerkomité. Guldvinderne i de forskellige kategorier offentliggøres den 27. august, hvor Eurobike 2014 løber af stablen i Friedrichshafen i Tyskland (27.-30. august).

Førsteklasses kørselskomfort
FAG VELOMATIC bestemmer det ideelle tidspunkt for gearskifte afhængigt af kadence, belastninger, hjulhastighed og stigning/hældning og tilpasser nav- eller kædegearet hurtigt og præcist. Cyklisten opdager nærmest ikke det bløde gearskifte og kan spare på kræfterne og afslappet nå sit mål, eller cykle længere distancer. Kæde- og navgear belastes desuden mindre, og slitagen på cyklen reduceres.
Med FAG VELOMATIC er der ikke behov for manuelt gearskifte. Cyklisten kan dog tilkøbe et ekstra switch-modul og på den måde skifte mellem ”automatgear” og ”manuelt gear”, hvis dette ønskes.
Det indbyggede kommunikationsmodul forbinder FAG VELOMATIC med det elektriske drivsystem på en el-cykel - eller med sensor-kranklejet på en almindelig cykel – samt evt. med switch-modul og cyklistens smartphone.
Det trådløse sensornetværk er baseret på ANT+ og BLE; forbindelsesstandarder er CAN, CANopen eller LIN.

Den perfekte kombination: FAG VELOMATIC og app’en VELODAPTIC
Cyklisten kan lave egne programmer med den tilhørende app VELODAPTIC. App’en gemmer følgende bevægelsesdata: hastighed, kadence, belastninger, omdrejningsmoment, stigning/hældning, distance, position og kompasfunktion. Displayet viser altid tre af disse datatyper, og app’en giver også mulighed for at se GPS data og kortfunktion. Det er også muligt at få en statistik over tilbagelagte kilometer, højdemeter, antal kalorier forbrændt, belastninger, kadence, omdrejninger og middel- og maksimumshastighed.

Øget effektivitet
En el-cykel bruger mindre strøm, når den arbejder i sit optimalområde. Schaefflers gearskifter FAG VELOMATIC består af en elektrisk lineærenhed med sensorer. Automatgearet er desuden udstyret med egen software og kan kommunikere med alle eksisterende kontrolsystemer til el-cykler. Når optimalområdet er nået, bruger el-cyklen mindre energi, og batteriets rækkevidde øges derfor markant sammenlignet med almindelige, mekaniske gearskifteløsninger.

Let og pladsbesparende gearskifte
Gearskifteren er smal og meget let (24 x 180 mm, vægt ca. 200 g) og kan monteres i enten underrør eller sadelrør, hvor den ikke kan ses udefra. Systemet forbindes til cyklens navgear eller kædegear med et kabel. Der er mange kombinationsmuligheder med systemets egen controller og bluetooth interface, f.eks. til smartphone, andre sensorer og kontrolsystemer.