Schaeffler opjusterer omsætningsprognosen for 2014

22-05-2014 | Aarhus

• Omsætningen uden valutakurseffekt steg med 11,2 procent

• EBIT margin forbedret til 13,6 procent (justeret) (året før: 12,9 procent)

• Leverage ratio blev fastholdt på 2,6x EBITDA

• Omsætningsprognose 2014 opjusteret til mere end 7 procent

AARHUS, 22.05.2014. Schaeffler Group kunne fortsætte sin flotte vækstkurs i første kvartal 2014. Omsætningen steg med 8,0 procent til ca. 3,0 milliarder euro i forhold til første kvartal 2013. Korrigeret for valutakurser landede den operative vækst på 11,2 procent.

„Vi har fået en god start på det nye år. En væsentlig årsag til den positive omsætningsudvikling i første kvartal 2014 er igen vores Automotive forretningsområde“, udtaler CEO og CFO Klaus Rosenfeld, Schaeffler AG. Omsætningen inden for området Automotive steg med 11,3 procent til ca. 2,2 milliarder euro. Korrigeret for valutakurseffekter lå væksten på 14,4 procent og dermed markant over væksten inden for den globale automobilproduktion. Omsætningen inden for området Industri lå efter de første tre måneder af forretningsåret 2014 med 0,7 procent som følge af negative valutakurseffekter ubetydeligt under resultatet året før. Korrigeret for valutakurser steg omsætningen inden for området Industri med 3,1 procent.

Den største omsætningsvækst kunne tilskrives regionen Greater China med en stigning på 26 procent i forhold til året før, fulgt af regionen Asien/Pacifik, hvor omsætningen steg med 10 procent. De nyetablerede regioner Europa og Americas opnåede en omsætningsvækst i forhold til 1. kvartal 2013 på henholdsvis 7 og 2 procent.

Schaeffler Groups EBIT steg i første kvartal 2014 i forhold til samme tidspunkt året før med 59 millioner euro til 414 millioner euro (året før: 355 millioner euro). Selskabets EBIT indeholder en resultateffekt ud af opløsningen af hensættelser på ca. 10 millioner euro. Uden denne resultateffekt steg den justerede EBIT margin med 0,7 procentpoint til 13,6 procent (året før: 12,9 procent). Samtidig blev koncernresultatet forbedret i regnskabsperioden med 149 millioner euro til 382 millioner euro (året før: 233 millioner euro).

Som følge af den reducerede leverage ratio og reducerede finansieringsudgifter i 2013 blev selskabets rentebetaling i første kvartal af 2014 mindsket til 111 millioner euro, markant mindre end i samme periode året før (2013: 190 millioner euro). Det operative cash flow på 134 millioner euro var lavere end året før som følge af en øget driftskapital. Anlægsinvesteringerne steg med 34 millioner euro til 155 millioner euro. Schaeffler har primært investeret i nye maskinløsninger til styrkelse af sin innovationsevne samt udvidet selskabets produktionskapacitet på verdensplan. På denne baggrund landede det frie cash flow i første kvartal 2014 på minus 19 millioner euro (året før: 52 millioner euro).

Den eksterne nettogæld steg minimalt ved slutningen af første kvartal 2014 i forhold til 31. december 2013 med 80 millioner euro til 5,5 milliarder euro. Leverage ratio defineret som forholdet mellem nettogæld og tilpasset EBITDA var den 31. marts 2014 uforandret 2,6.

Efter den gode start på året og den stærke vækst inden for området Automotive har Schaeffler Group opjusteret sin omsætningsprognose for forretningsåret. Selskabet forventer nu at opnå en omsætningsvækst på mere end 7 procent (tidligere forventning: 5 til 7 procent). Prognosen for EBIT margin ligger fortsat på 12 til 13 procent.

Klaus Rosenfeld udtaler: „Med vores strategiske fokus “Mobility for tomorrow“, Schaefflers nye organisations- og managementstruktur samt de forbedringer, vi opnår som følge af vores „ONE Schaeffler program“, har vi nu et solidt grundlag for en fremadrettet vedvarende vækst. Den kendsgerning, at vi nu opjusterer vores omsætningsprognose for 2014, understreger vores optimisme.”

Forward-looking statements and projections
Certain statements in this press release are forward-looking statements. By their nature, forward-looking statements involve a number of risks, uncertainties and assumptions that could cause actual results or events to differ materially from those expressed or implied by the forward-looking statements. These risks, uncertainties and assumptions could adversely affect the outcome and financial consequences of the plans and events described herein. No one undertakes any obligation to publicly update or revise any forward-looking statement, whether as a result of new information, future events or otherwise. You should not place any undue reliance on forward-looking statements which speak only as of the date of this press release. Statements contained in this press release regarding past trends or events should not be taken as representation that such trends or events will continue in the future. The cautionary statements set out above should be considered in connection with any subsequent written or oral forward-looking statements that Schaeffler, or persons acting on its behalf, may issue.

Schaeffler er en af verdens førende producenter af lejer og lineærteknik med ca. 79.000 ansatte og en årlig omsætning på 84 mia. kroner (2013). I Danmark er Schaeffler koncernen repræsenteret gennem Schaeffler Danmark ApS, med hovedsæde i Aarhus og salg af varemærkerne INA og FAG til mere end 60 forskellige brancher inden for industrien.