Nyt BEARINX®-online Easy modul til beregning af lejer i wireskiver

09-05-2014 | Aarhus

Schaeffler har nu integreret en ny funktion i sit lejeberegningsprogram BEARINX®. Det nye modul hedder BEARINX®-online Easy RopeSheave – en internetbaseret funktion, som kan anvendes helt gratis. Med det nye modul er det muligt at beregne den statiske sikkerhedsfaktor og levetiden for lejer i wireskiver.

Man kan hurtigt oprette sig som bruger af modulet på http:\\bearinx-online-easy-ropesheave.schaeffler.com. Det er let at navigere i BEARINX®-online Easy RopeSheave og at indtaste data til opbygning af en model samt at vælge lejer og driftsbetingelser. Der tages højde for de nøjagtige data for lejets indvendige geometri samt profileringen af rulningselementer og løbebaner. For at udføre en beregning skal der bruges én statisk belastning eller op til fire dynamiske belastningstilfælde med følgende indhold:

• Belastning fra wiren
  • Omslutningsvinkel
  • Diagonalt træk
  • Wirehastighed
  • Tidsandel
  • Systemtemperatur.

Der kan opbygges moduler med op til otte wireskiver og et eller to lejer pr. wireskive samt modelleres en stålbøsning mellem lejer og wireskive. Geometrier på rulningslejerne indlæses fra den integrerede INA-FAG database.

Der findes følgende BEARINX®-online Easy moduler:

BEARINX®-online Easy Linear
BEARINX®-online Easy Friction
BEARINX®-online Easy Linearsystem
BEARINX®-online Easy Ballscrew
og som noget nyt
BEARINX®-online Easy RopeSheave

Fælles for Easy programmerne er, at det er gratis at anvende dem – man skal blot oprette sig som bruger. Så er man klar til at foretage beregninger af lineære profilskinneføringer og lineære moduler, friktionsberegning samt beregning af lejer for kuglegevindspindler, og altså nu også lejer for wireskiver.

Schaeffler er en af verdens førende producenter af lejer og lineærteknik med ca. 79.000 ansatte og en årlig omsætning på 84 mia. kroner (2013). I Danmark er Schaeffler koncernen repræsenteret gennem Schaeffler Danmark ApS, med hovedsæde i Aarhus og salg af varemærkerne INA og FAG til mere end 60 forskellige brancher inden for industrien.