Schaeffler udgiver nyt katalog over drevne lineærmoduler

05-11-2013 | Århus

Schaeffler har udgivet et nyt katalog på 900 sider, som indeholder alt, hvad der er værd at vide om lineærmoduler, lineære aktuatorer, lineærborde og tilbehør.

Schaefflers lineære program er det mest omfattende i verden - fra én og samme leverandør. Det nye katalog: Driven Linear Units indeholder teknisk information og produktdata om Schaefflers komplette program inden for lineære aktuatorer, dobbeltaktuatorer, kompakte miniatureaktuatorer og teleskopaktuatorer samt lineærborde, drev, styringer og tilbehør.

Automatiseringen inden for produktions- og montageindustrien er i rivende udvikling, og dette stiller øgede krav til udviklingen af komplette drevne lineærsystemer. Disse systemer består typisk af et højpræcisions-føringssystem, en stabil understøtning, en drivenhed med servomotor samt en brugervenlig controller.

Schaefflers lineære dobbeltaktuator er er opbygget i moduler, hvor alle nødvendige komponenter er integreret. Aktuatoren føres af en KUVE eller KUSE kugleomløbsenhed eller af en løberulleføring, og styringen sker via en kuglegevindspindel eller af én eller tre tandremme. Lineærborde anvendes primært i applikationer med korte slaglængder, og højpræcisions-lineærborde med stor bæreevne er udstyret med kugleomløbsenhed og kuglegevindspindel.

Schaefflers nye katalog omhandler desuden tilbehør til lineærmodulerne, fx monteringsbeslag, T-spor, T-lister og afdækningsbånd.

Schaeffler er en af verdens førende producenter af lejer og lineærteknik med over 76.000 ansatte og en årlig omsætning på 83 mia. kroner (2012). I Danmark er Schaeffler koncernen repræsenteret gennem Schaeffler Danmark ApS, med hovedsæde i Aarhus og salg af varemærkerne INA og FAG til mere end 60 forskellige brancher inden for industrien.