Solcelleanlæg med præcision

21-06-2011 | Århus

Solcellepaneler skal kunne opfylde to meget forskellige krav. På den ene side skal modulerne være robuste, kompakte og vejrbestandige og kunne modstå meget barske omgivelser med ekstreme temperaturforskelle, varme, støv og vind. På den anden side spiller driftsikkerhed og præcision en afgørende rolle, så solcelleanlægget opnår maksimal energieffektivitet. Schaeffler Group Industrial kan tilbyde en bred vifte af INA og FAG rulnings- og glidelejer til formålet. De nye aksiale vinkelkontaktrullelejer i serien AXS egner sig specielt til præcisionssolcellemoduler. AXS-lejer kan integreres i både eksisterende og nye konstruktioner, der giver optimale solcelleløsninger med maksimal opsamling af solenergi.

Lette, kompakte lejer med stor bæreevne
De nye aksiale AXS vinkelkontaktrullelejer består af cylindriske ruller som rulningselementer og løbebaner, der er placeret i vinkel i forhold til lejeaksen. Kendetegnende for AXS-lejet er de koniske lejeringe, der minder om tynde tallerkenfjedre. De specielle lejeringe er fremstillet ved hjælp af spånløs teknologi, hvilket giver mulighed for at udvikle ekstremt lette konstruktioner med høje bæretal. Ringtykkelser på én millimeter samt små radiale mål tillader en meget kompakt konstruktion. Letvægts rulleholdere, som er fremstillet at båndmateriale anvendes i lejer med en diameter større end 250 mm. Herved kan der opnås høje bæretal og høj stivhed takket være lejets forspænding.

Solcellepaneler: Præcision, sikkerhed og rentabilitet
Specielt i solcellepaneler er høje bæretal og stivhed samt et lille tværsnit af afgørende betydning. Disse egenskaber sikrer høj fleksibilitet i applikationen og giver mulighed for kompakte, pålidelige og effektive transmissioner. AXS-lejets store bæreevne gør det muligt at optage de store belastninger fra vinden og solcellepanelets spejle. Den slørfri indstilling af lejet og hele systemets stivhed er ensbetydende med en meget jævn og rolig konstruktion, der resulterer i en meget høj positioneringsnøjagtighed i forhold til solen. En optimal lejring er således afgørende for hele anlæggets energieffektivitet.

Det er meget let og sikkert at montere AXS-lejer. Yder- og inderring på et AXS vinkelkontaktrulleleje er geometrisk identiske, og man undgår derved en eventuel fejlmontage. Specielle smøremidler, både i form af fedt og olie, sikrer en vedligeholdelsesfri lejring.

Andre applikationer
AXS-lejer finder også anvendelse inden for medikoteknologien. Lejerne er især velegnede til loftsophæng på operationsstuer, hvor de sørger for ubesværet positionering af apparater og udstyr. Lejerne har en forholdsvis stor diameter, hvilket giver mulighed for en større åbning inde i loftsophænget og dermed ekstra god plads til lednings- og slangeføringer, så gulvområdet holdes fri. AXS-lejer kan også med fordel anvendes i lakeringsrobotter, hvor man ønsker en meget kompakt og tyndvægget konstruktion, der har stor bæreevne, selv om den samtidig er meget let. Lejerne har en forholdsvis stor diameter, og robotkonstruktionen får således ekstra god plads til gennemføring af farveslangerne.

Schaeffler Group er en af verdens førende producenter af lejer og linearteknik med over 70.000 ansatte og en årlig omsætning på 71 mia. kroner (2010). I Danmark er Schaeffler Group repræsenteret gennem Schaeffler Danmark ApS, med hovedsæde i Aarhus og salg af varemærkerne INA og FAG til mere end 60 forskellige brancher inden for industrien.