Schaeffler Group hædret med Goldwinds "2010 Technical Cooperation Award"

30-06-2011 | Århus

Schaeffler Group modtog i januar 2011 den fornemme pris “2010 Technical Cooperation Award” på Goldwins leverandørkonference, der blev afholdt for anden gang af Xinjiang Goldwind Science & Technology Co., Ltd.

Goldwind er én af Kinas førende vindmølleproducenter med betydelige forsknings- og udviklingsaktiviteter samt en væsentlig innovationsevne. I 2009 stod Goldwind for opføring af vindmøller med en samlet kapacitet på 2.727 megawatt og kunne dermed indtage en femteplads blandt verdens største vindmølleproducenter.

Schaeffler Group er globalt én af de førende leverandører af lejer og systemløsninger til vindmølleindustrien og har taget aktiv del i udviklingen af vindmøllernes transmissionssystem. Takket være betydelige investeringer i forskning og udvikling har Schaeffler Group skabt innovative løsninger til vindmøller med større ydelse, højere effektivitet og øget driftssikkerhed til følge. Samarbejdet mellem Schaeffler Group og Goldwind startede med en 600 kilowatt vindmølle, efterfulgt af vindmøller med en kapacitet fra 750 kilowatt til 6.0 megawatt. Samarbejdet indebærer en tæt og intensiv dialog om konstruktion, prototypeudvikling og serieproduktion af vindmøller. Samarbejdet er ikke kun begrænset til levering af forskellige lejetyper. Schaeffler Group bidrager tillige med værdifuld knowhow vedrørende test og vedligeholdelse af vindmøller.

„Schaeffler Group vil fortsætte det tætte samarbejde med Goldwind og takket være sine kompetencer inden for lejer og produktion forsyne selskabet med et bredt spektrum af produkt- og systemløsninger,” udtaler Dr. Gou Jianhui, President for Schaeffler Group Industrial i Kina. ”Vi er stolte over at være med til at udvikle Kinas vindmølleindustri i en sund og solid retning.”

Det kinesiske marked for vindenergi har gennemgået en enorm vækst i de seneste fem år. Ved udgangen af 2009 var vindenergikapaciteten i Kina den største på verdensplan. Parallelt med denne udvikling øges vindmøllernes kapacitet tilsvarende. Samtidig udvider vindmølleproducenterne deres egne forsknings- og udviklingskompetencer og stiller større krav til lejeproducenterne med hensyn til produktegenskaber, fælles udviklingsaktiviteter samt erfaringsudveksling om testmetoder og condition monitoring systemer. Schaeffler Group Industrial kan se tilbage på mere end 30 års erfaring inden for vindmølleindustrien og et tæt samarbejde med verdens førende producenter i vindmøllebranchen.