SERVICE

BEARINX er Schaefflers effektive program til beregning af lejer. Med de specielle onlineversioner kan en lang række målgrupper få mulighed for og udbytte af at anvende beregningssoftwaren.

Schaefflers ingeniører anvender dagligt BEARINX i deres konstruktionsarbejde med lejer og får hermed et vigtigt overblik over, om lejerne kan klare de store belastninger, de udsættes for i f.eks. en elektromotor.

Schaeffler Danmark ApS

Laila Melgaard

Secretary & HR

Jens Baggesens Vej 90 P

8200 Aarhus N

Tel.  +45  7015 4444
Mail address

2016-05-30 | Aarhus

BEARINX: Nu i effektiv 10.0 softwareversion

Schaefflers software til dimensionering og analyse af lejedesign fås nu i en opdateret version: BEARINX 10.0.

BEARINX giver mulighed for at simulere leje og applikationer i en computermodel og afgøre, om de valgte lejer kan efterleve kravet til f.eks. levetid. Ved hjælp af dynamisk simulering er det desuden muligt at illustrere komplekse driftsbetingelser.

BEARINX 10.0 er udvidet med en ekstra beregningsfacilitet som kan tage indflydelsen fra en gearfortanding med i beregningen.

Beregningsprogrammet indeholder optimeringsværktøjet OptiKit, der kan analysere den bedst egnede konfiguration til applikationen. Programmet er blevet mere brugervenligt, bl.a. er det lettere at indtaste data i 10.0-udgaven. Lejedatabasen i BEARINX omfatter nu også Schaefflers TORB toroidalrullelejer, der kom på markedet i 2015. TORB lejer kombinerer vinkelindstillingen i et sfærisk rulleleje med den aksiale forskydelighed i et cylindrisk rulleleje eller nåleleje.

Forskellige udgaver af BEARINX
Fuldversionen af BEARINX er et uundværligt arbejdsredskab for Schaefflers ingeniører i det daglige arbejde med analyse og beregning af lejer for korrekt rådgivning af kunder verden over.

Softwaren kan desuden stilles til rådighed på licensbasis i en BEARINX-VIP version for kunder, der er tætte samarbejdspartnere i selve udviklingsfasen. Typiske brugere af dette programmodul er gearkassefabrikanter af industrielle gear.

BEARINX-online er internetbaseret og henvender sig til kunder, der ønsker selv at kunne foretage lejeberegninger på aksler, spindler og lineære føringer. Alle kan få adgang efter et forudgående kursus for at sikre den rette brug og forståelse af resultaterne. Softwaren stilles gratis til rådighed for universiteter.

Endelig findes der følgende BEARINX-online Easy moduler frit til brug for alle interesserede:
· BEARINX®-online Easy Linear
· BEARINX®-online Easy Friction
· BEARINX®-online Easy Linearsystem
· BEARINX®-online Easy Ballscrew
· BEARINX®-online Easy RopeSheave
· BEARINX®-online Easy Emachine

Fælles for Easy programmerne er, at det er gratis at anvende dem – man skal blot oprette sig som bruger på Schaefflers hjemmeside. Så er man klar til at foretage en lang række beregninger og analyser, eksempelvis af lineære profilskinneføringer og lineære moduler, friktionsberegning, lejer for kuglegevindspindler og wireskiver samt lejer i elektromotorer og generatorer. Der er nu mere end 12.000 registrerede brugere.

Schaeffler er med sine varemærker INA, FAG og LuK en af verdens førende producenter af lejer og lineærteknik samt en betydelig leverandør til automobilindustrien af præcisionskomponenter. Med mere end 84.000 ansatte opnåede Schaeffler i 2015 en omsætning på 98 milliarder kroner. I Danmark er Schaeffler repræsenteret gennem Schaeffler Danmark ApS, med hovedsæde i Aarhus, og salg af varemærkerne INA og FAG til mere end 60 forskellige brancher inden for industrien.